Sashimi på lax med ingefära- & chiliponzu

Här kommer ett smarrigt och fräscht recept med lite influenser från det japanska köket. En sashimi på salmalax med en mix av avocado, picklad rödlök (se förra inlägget), salladslök, gurka och som toppas med krasse och laxrom. Till sashimin severas en variant på ponzu med bl a ingefära och chili. Ponzu är en klassisk japansk sojabaserad sås som severas till fisk och skaldjur.
Den här rätten kan antingen severas som förrätt eller som en lätt sommarlunch, då gärna med risbollar, rullade i rostade sesamfrön som ett kompletterande tillbehör. På bilden har vi lagt till en liten klick wasabi som extra krydda för dig som gillar extra hetta.
Hoppas det ska smaka! / Ulrika o Fredrik

Sashimi på salmalax-ponzu

4 portioner:
·       350 g salmalax (eller motsvarande lax)
·       2 st avokado
·       3 st salladslökar
·       1/2 gurka
·       Picklad rödlök (se separat recept)
·       1/2 ask smörgåskrasse
·       50 g laxrom 
·       2 msk rostade sesamfrön
 
Ponzu med ingefära:
·       1 dl japansk soja
·       saft från 1 ½ lime
·       1 tsk sesamolja
·       1 msk råsocker
·       ½ finhackad röd chili
·       2-3 cm ingefära
 
Risbollar:  (Kan uteslutas vid förrätt)
·       2 dl sushiris
·       1 msk socker
·       2 msk risvinäger
·       1 dl rostade sesamfrön
 
·       Eventellt tillbehör: wasabi pasta
 

Gör så här:
Ponzun: (Börja med denna)

  1. Skala (med toppen av en sked) och riv ingefäran fint, finhacka chilin och blanda med resterande ingredienser. Ställ i kyl. Ponzun kan med fördel göras dagen innan.

Risbollarna :

  1. Rosta sesamfröna gyllenbruna i en torr stekpanna. Spara lite frön till att strössla över rätten.
  2. Koka riset enligt anvisning på paketet. Låt sedan svalna något.
  3. Blanda socker och risvinäger tills sockret löst upp. Blanda ner i det färdigkokta riset.
  4. Forma riset till små bollar som du sedan rullar i sesamfröna. Även risbollarna kan förberedas dagen innan.
Sashimin:
  1. Skär laxen i ca ½ cm tunna skivor. 
  2. Skala och ta bort kärnhuset från gurkan och skär i små tärningar. Dela och gröp ur avokadon skär i snygga skivor. Strimla salladslöken.
  3. Placera lax-och avocadon i en snygg rad på 4 tallrikar. 
  4. Strö över salladslök, picklad lök, gurka och toppa med laxrom, krasse och lite rostade sesamfrön. Droppa ca hälften av sojasåsen över anrättningarna. Servera resten av ponzun i en skål vid sidan av.
  5. Placera till sist risbollarna på tallrikarna och eventuellt en liten klick wasabi.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln